arrow_drop_up arrow_drop_down

Een ei hoort erbij, toch?

“Although I cannot lay an egg, I am a very good judge of omelettes”

– George Bernard Shaw

Het ei wankelt in gezondheidsland


Onze ovalen vriend staat al jaren onder druk. Een ei zou namelijk bijdragen aan ‘slecht’ cholesterol, met eventuele hart- en vaatziekten tot gevolg. Als dit zo zou zijn is dit een goede reden om de ei-consumptie laag te houden. Maar klopt er wat van?

Verhoogt cholesterol in ei het cholesterol in je lichaam?

Een ei bevat cholesterol, dit is een feit. Dit cholesterol bevindt zich in het gele gedeelte van het ei. Op basis hiervan wordt geadviseerd om de inname van eieren te verminderen. Dit effect is echter niet gevonden in onderzoek (Katz DL 2005, Rong Y 2013, Rueda JM 2013). Het is namelijk zo dat wanneer je cholesterolrijke voeding eet, het lichaamseigen cholesterol daalt. Netto verandert er dan ook nauwelijks iets.

Hoe zit het met de verzadigde vetten in eieren?


Eieren bevatten meerdere bronnen van vet. Zo bevat een ei verzadigde en onverzadigde vetzuren. Geen transvetzuren – deze zijn handig om te vermijden. Verhoudingsgewijs bevat een ei meer onverzadigd dan verzadigd vet.

Maar is verzadigd vet an sich slecht?

Nee. Althans, daar is nog geen bewijs voor. Dit betekent niet automatisch dat het ook gezond is, maar voor alsnog is er geen negatieve relatie gevonden.

[Grappig feit: kokosvet/-olie bestaat grotendeels uit verzadigd vet. Desondanks heeft dit product een gezonde naam. Verwarrend, toch?]

Bekijk het zo…


De gezonde eigenschappen van een ei krijg je cadeau!

Want zoals Johan Cruijff zou zeggen:

Als dan nog blijkt dat de nadelen van een ei helemaal niet onderbouwd kunnen worden, wordt het natuurlijk steeds leuker.

What’s in it for you?

Een ei bevat een hoop voedende stoffen, zoals:

  • Eiwitten (volwaardig)
  • Vitamine A, B12, D en E
  • Zink en selenium
  • Choline

Nu zegt dit niet dat je om deze reden eieren ineens wél zou moeten eten, maar het is een goede en toegankelijke optie.

Mag je iedere dag eieren eten?


“Ok”, hoor ik je denken. “Eieren hebben geen aantoonbaar negatief effect. Ze zijn rijk aan eiwit, vitamines en mineralen. Zitten er nadelen aan het dagelijks eten van eieren?”

Tenzij je een allergie hebt voor kippen-eiwit, nee. Sterker nog, het kan zelfs helpen om het risico van type 2 diabetes te verlagen. Alsook om de samenstelling van het cholesterol in je lichaam te verbeteren. Hier volgt later nog een wat uitgebreider artikel over.

Dus…

Het ei is in ere hersteld! Het is een volwaardig product welke gezondheidswise in ieder geval niet vermeden hoeft te worden. Het enige wat nog resteert is persoonlijke voorkeur. Ben jij hierdoor anders tegen eieren aan gaan kijken? Laat het me weten in m’n community!


Vind je dit artikel interessant en denk je dat meer mensen hier wat aan zouden kunnen hebben? Deel dit bericht dan via één van de deelknoppen. Dit wordt zeer gewaardeerd! Wanneer je iets aan dit artikel hebt gehad en/of als je nog vragen hebt omtrent dit onderwerp, lees ik dat graag in de reacties hieronder of in m’n community.

Reactie plaatsen