arrow_drop_up arrow_drop_down

Kun je afvallen als je alcohol drinkt?

Een hoop mensen willen het: een goed fysiek. Diezelfde mensen willen niet beperkt worden in hun sociale leven op het gebied van alcohol. Een vraag die dan ook regelmatig de revue passeert is of je kunt afvallen als je alcohol drinkt. In het verlengde hiervan wordt vaak gevraagd wat alcohol met je spieren doet. Dit zal behandeld worden in dit artikel.

Kun-je-afvallen-als-je-drank-drinkt

“Ain’t no party like an alcoholic party”

– DJ Kicken

Afvallen en alcohol


Laten we eerst nog even met de basis beginnen. Je valt af op het moment dat je meer energie verbruikt dan dat je consumeert. Oftewel, wanneer je in een negatieve energiebalans verkeert. Om af te vallen maakt het theoretisch niet uit waar de calorieën vandaan komen. Voor je gezondheid maakt het wel degelijk uit welke voedingsbronnen je consumeert.

Hoeveel calorieën bevat alcohol?

Dat verschilt per drankje – uiteraard. Maar het is even goed om te kijken waar over het algemeen al je calorieën vandaan komen:

  • Eiwitten: 4-4,7 kcal per gram
  • Koolhydraten: 4 kcal per gram
  • Vetten: 9 kcal per gram
  • Alcohol: 7 kcal per gram

Wanneer de som van alles dat je eet, en drinkt, minder is dan je verbruik, val je af. Kun je dus afvallen terwijl je alcohol drinkt? Ja.

Afvallen-met-alcohol-hoeveel-calorieen-in-drank

Bron: Dekennisvannu.nl

Wat is dan het probleem?

Het probleem is niet zozeer de alcohol zelf – hoewel het aardig wat calorieën bevat. Het probleem is dat het vaak niet alleen bij alcohol blijft. Het komt je allicht bekend voor dat er veel meer gegeten wordt als er alcohol in het spel is. Een bezoekje aan de lokale friet-, kebab- of andere fastfood zaak is na alcohol meer regel dan uitzondering. Niet te vergeten wat er allemaal tijdens het borrelen wordt gegeten.

Meer-Eten-Door-Alcohol

Daarnaast moet je sterk in je schoenen staan wil je na 2 of 3 borrels niet door willen gaan aan de volgende ronde. Je laat-kracht komt flink onder druk te staan, waardoor je (on)bewust het opgebouwde weektekort aan calorieën erbij kunt drinken. En eten. In zo’n geval kan (het effect van) drank een bottleneck worden voor je resultaat.

Dus… Kun je nu wel of niet drinken tijdens het afvallen?

Zeker wel. Maar je hebt een plan nodig. Zolang het totaal aantal calorieën binnen je behoefte valt, is er niet zoveel aan de hand. Maar je moet wel realistisch blijven. Op één avond 3000 calorieën eten en drinken en nog steeds in een negatieve energiebalans verkeren, wordt problematisch. Als je fysieke doel belangrijk genoeg is voor je, moet er dus een Drinking Gameplan gemaakt worden om zo min mogelijk calorieën binnen te krijgen. Hiervoor heb ik enkele tips voor je.

 [Weetje: wanneer je alcohol drinkt wordt de verbranding van vetzuren gehinderd. Eet dan ook zo min mogelijk vet wanneer je drinkt, dit scheelt een hoop vetopslag.]

Tips voor de week dat je alcohol gaat drinken

Ik schrijf hier week, maar dit kun je ook over de maand verspreiden. Als je 1 feestje gepland hebt die maand, en je wilt niet letten op wat je eet en drinkt tijdens dat feest, kun je hier de hele maand rekening mee houden. Het voordeel van zoveel tijd nemen is dat je iedere dag bijvoorbeeld maar 100 calorieën minder hoeft te nuttigen. Als je dit zo’n 30 dagen op rij doet heb je een potje van 3000 calorieën die je tijdens het feest extra kunt benutten.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Vita Cheff Jan Barn (@vitacheff) op

Wil je iedere week drinken? Geen probleem. Dan is het raadzaam om op de andere dagen minder calorieën binnen te krijgen. Het tekort is dan wel iets meer dan 100 per dag, ook afhankelijk van hoeveel je binnenkrijgt op de feestdag.

Tips voor de dag dat je drinkt

  • Eet zo min mogelijk vetrijke voeding voordat je gaat drinken. Dit omdat de verbranding van vetzuren gehinderd wordt door alcohol. Focus hierbij zoveel mogelijk op eiwitrijke en vezelrijke voeding.
  • Drink drank dat lager in calorieën is. Of je nu wijn, cocktails, bier of gemixte dranken drinkt, overal valt wel een variant op te verzinnen met minder kcal. Hier kun je snel veel calorieën mee besparen!
  • Hecht waarde aan je lichaam. Des te meer waarde je hecht aan je lichaam, des te meer je (on)bewust de overweging maakt of je nog wel (zoveel) alcohol wilt drinken tijdens een aangelegenheid. Want ja, zo goed is het nu ook weer niet voor je. Als je voor jezelf de streep ergens trekt omdat je daar waarde aan hecht, wordt het makkelijker om eerder te stoppen met drinken. Je kunt jezelf de vraag stellen waarom je precies alcohol wilt drinken. Als je dit weet, kun je hier meer op anticiperen. Over het gezondheidsaspect van alcohol volgt later meer in dit artikel.
  • Verkort de tijd dat je drinkt. Als je vervolgens net zoveel drinkt in minder tijd schiet je hier natuurlijk niets mee op. Maar als je voor je zelf een tijd afspreekt, ook met het oog op de dag erna, kun je veel calorieën besparen. Dit hoeft niet te betekenen dat je inlevert op de gezelligheid.
  • Zorg dat je verantwoord eten klaar hebt staan. Dit geldt voor zowel tijdens het drinken, als de dag erna. Meestal ben je de dag(en) erna niet op je best. Het kost dan éxtra veel moeite om verantwoorde voeding te eten. Het scheelt als je producten of maaltijden klaar hebt staan die je zo kunt pakken.

Alcohol, trainen en spiermassa


Je weet dat je die avond naar een feestje gaat. Je weet ook dat je dan gaat drinken. Is het handig om die dag te trainen?

De vraag is wat je wilt bereiken met die training. Wanneer je bepaalde lichaamsdelen op wilt pompen voordat je naar een feestje gaat, moet je dit vooral doen.

Wil je nadat je een PR hebt gezet een avondje doorzakken? Weet dan wel dat Alcohol en trainenalcohol het herstel van de gecreëerde spierschade vermindert. Dit houdt in dat je minder effect haalt uit de training, wat zonde is. Nu moet deze vermindering per persoon bekeken worden, maar een kwart minder resultaat – bij ongeveer 8 consumpties – is aardig wat, toch? Als je je daarentegen veel zekerder of beter voelt tijdens het feestje, is dat het overwegen waard.

Je kunt natuurlijk ook je training buiten de feestdagen om plannen

Spierschade, wat je creëert tijdens een training, lokt ontstekingen uit. Tevens is een training een belasting voor je zenuwstelsel. Als je op zo’n moment ook nog je lichaam volpropt met toxische stoffen, belast je je systeem aardig. Dit kan met name de dag(en) erna een rol gaan spelen. Merk hierbij wel op dat als je een beperkte hoeveelheid alcohol drinkt, dit effect natuurlijk veel kleiner is.

Dus…

Je kunt uiteraard trainen op dezelfde dag dat je alcohol drinkt. Weet wel dat het een extra belasting voor je systeem is, en dat je minder herstelt door de alcohol – waardoor je minder effect hebt van je training. Dit is logischerwijs afhankelijk van de hoeveelheid drank, en de drukte van de dagen ervoor.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Train dan buiten de alcohol-dagen om. Op die manier heb je het beste van twee werelden.

Spieren behouden met alcohol

Je kunt ook trainen met alcohol 😉

Alcohol en je gezondheid


Hoe zit het met alcohol en je gezondheid?

Laten we wel zijn, alcohol is tamelijk toxisch. Het heeft fysiologisch gezien weinig voordelen. Het is dan ook een risicofactor voor je gezondheid:

  • Volwassen vrouwen die dagelijks één of meerdere glazen alcohol drinken hebben een verhoogde kans op borstkanker. Voor jonge vrouwen is dit risico nog hoger
  • Bij meer dan 15 gram alcohol (meer dan 1.5 glas) vergroot je de kans op een beroerte aanzienlijk
  • Bij meer dan 2 glazen alcohol per dag neemt de kans op tumoren toe in de mond, keelholte, strottenhoofd, slokdarm, dikke en endeldarm en longen
  • Het verhoogt het risico op leveraandoeningen en mogelijk leverkanker
  • Heeft invloed op diabetes type 2
    (Bronnen: Gezondheidsraad 2006 en Alcoholinfo.nl)

“Ja maar alcohol heeft toch een positieve invloed op hart en vaten?”

Ja, alcohol kan het risico op hart- en vaatziekte verkleinen wanneer je als vrouw maximaal 1 glas drinkt, en als man maximaal 2 (Gezondheidsraad 2006). Maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen vergroot dit aanzienlijk de kans op andere aandoeningen.

Hetzelfde positieve effect kan bereikt worden door meer te bewegen (Britton A 2008).

Fysiologisch gezien heeft alcohol dus weinig voordelen. Het preventieve advies vanuit de Gezondheidsraad is om het liefst géén alcohol te drinken, en anders niet meer dan 1 glas per dag.

Risico-alcohol-Gezondheid

Conclusie


Je kunt in shape komen en blijven terwijl je alcohol drinkt. Uiteindelijk gaat het in basis om de calorieën. Dit vereist wel dat je een Drinking Gameplan hebt, gezien je snel Afvallen-met-alcohol(on)bewust teveel calorieën binnenkrijgt door (het effect van) alcohol.

Tevens hoeft alcohol geen belemmering te vormen voor je spiermassa, weet wel dat het je herstel kan verminderen. Dit is logischerwijs afhankelijk van de hoeveelheid alcohol, en de drukte van je week. Omwille van je gezondheid is het wijs om zo min mogelijk alcohol te nuttigen.


Vind je dit artikel interessant en denk je dat meer mensen hier wat aan zouden kunnen hebben? Deel dit bericht dan via één van de deelknoppen. Dit wordt zeer gewaardeerd! Wanneer je iets aan dit artikel hebt gehad en/of als je nog vragen hebt omtrent dit onderwerp, lees ik dat graag in de reacties hieronder of in m’n community.

Reactie plaatsen