5 redenen waarom je niet afvalt (+ oplossingen)
arrow_drop_up arrow_drop_down

5 redenen waarom je niet afvalt (+ oplossingen)

Pff… Zuchtend en puffend ga je weer op de weegschaal staan. Voor je gevoel ben je ontzettend goed bezig met letten op je voeding. Je bent zelfs weer gaan sporten! Waarom lukt het dan niet om af te vallen?

Zoals je inmiddels weet, dien je om af te vallen in een negatieve energiebalans te verkeren. Dit houdt in dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Praktisch de enige reden waarom je dan ook niet afvalt, is omdat je teveel energie consumeert. In dit artikel ga ik het hebben over 5 redenen die er onbewust voor zorgen dat je niet in een energietekort terechtkomt.

 

“If what you’re doing isn’t working, change it”

– Phillip C. McGraw

1. Je drinkt (teveel) calorieën


Zonder dat je er erg in hebt kun je ontzettend veel calorieën binnenkrijgen door de dranken die je drinkt. Ook dingen die onder de noemer ‘gezond’ vallen, kunnen aardig aantikken qua calorieën.

Zo bevat een glas:

  • Sinaasappelsap snel 120 kcal
  • Appelsap 80
  • Cola 90 en chocolademelk 125 calorieën per glas.

Daarnaast bevatten alcoholhoudende dranken vaak ook véél calorieën.

Dat je calorieën drinkt is niet zozeer het probleem, zolang je ze maar incalculeert (kan ook zonder kcal te tellen). Het wordt anders wanneer je bijvoorbeeld denkt dat sinaasappelsap ‘mag’ omdat het fruit is en dat je van ‘gezonde’ dingen niet aankomt. Hierdoor kun je snel in een energie-overschot terechtkomen.

Dit is jammer! Zeker wanneer je zo je best doet.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Vita Cheff Jan Barn (@vitacheff) op


Oplossing?

Drink in principe zo min mogelijk vloeibare calorieën. Houd het bij water, koffie en thee. Op deze manier krijg je (on)bewust véél minder calorieën binnen. Zegt dit dat je nooit meer een sapje of colaatje mag drinken? Absoluut niet. Maar op deze manier maak je het jezelf een stuk makkelijker – binnen de context.

Daarnaast verzadigen vloeibare calorieën ook bijna niet. Dit houdt in dat je trek niet, of zeer weinig, gestild wordt wanneer je drinkt. Dit leidt er weer toe dat je méér calorieën binnen gaat krijgen. Namelijk eerst die uit het drinken, gevolgd door het eten.

2. Onbewuste eetmomenten


Dit is een hele lastige. Waarom? Omdat het heel moeilijk te identificeren is wanneer je dit doet: onbewust eten.

“Ja maar ik doe dat niet hoor”.

Bijna iedereen doet het. Het is zo gewoon geworden, dat je het helemaal niet meer opmerkt. Onbewust een zak chips opeten terwijl je tv kijkt (hij moet leeg, toch?). Pratende weg een bakje borrelnootjes eten. Terwijl je aan het bellen bent in de auto een zak drop opeten. Even snel een glas wijn voor of tijdens het eten koken. Er zijn ontzettend veel momenten dat je onbewust wat eet – en bij iedereen is het anders.

Vaak merk ik dat als het bij mensen niet lukt om af te slanken, we – na wat onderzoek – erachter komen dat onbewuste eetmomenten de bottleneck zijn. Het mooie is dat de cliënten zelf er ook van versteld staan!

Oplossing?

Er is geen algemeen advies hiervoor. Het begint met identificeren van patronen, en kijken wat er allemaal gebeurt. Wat wel een algemeen advies is, is dat de oplossing ligt in die patronen doorbreken. Na het doorbreken moet er iets veranderen – anders val je evengoed terug in het oude patroon.

Hier kan een coach handig bij zijn. Niet alleen om te helpen bij het in kaart brengen van de onbewuste patronen, maar ook om je de skills te leren zodat je er iets aan kunt doen. Hier ligt mijns inziens ook het grote verschil tussen het louter opvolgen van een dieet, en daadwerkelijke gedragsverandering waardoor het een nieuw patroon wordt.

3. Je beweegt te weinig


Hoewel ik primair focus op het onder controle krijgen van de inname van calorieën, betekent dit niet dat het verbruik niet onder de loep genomen mag worden. Mede door de hedendaagse techniek wordt men steeds luier. Denk maar eens aan een afstandsbediening. Het is een ontzettend prettig apparaatje, maar het kost je wel tientallen stappen per dag. Andere voorbeelden zijn de auto, een lift, roltrappen, het ov – eigenlijk alles wat ervoor zorgt dat jij minder hoeft te doen.

Die ene losse beweging zal het verschil niet maken. Maar alle – niet gemaakte – bewegingen bij elkaar zorgen er uiteindelijk voor dat je best wat minder calorietjes verbruikt.

Naast dat bewegen ervoor zorgt dat je iets meer calorieën verbruikt, heeft het andere belangrijke functies. Zo speelt het een cruciale factor voor het hoog houden van je motivatie – best handig als je wilt veranderen. Tevens is het een krachtige interventie tegen (overmatig) visceraal vet. Genoeg redenen dus om zoveel mogelijk bewegingen te integreren in je dag, toch?

Hoe krijg je dit voor elkaar?

Wanneer dit is een probleem is voor je is het raadzaam om met kleine stappen te veranderen. Je hoeft niet meteen een hond te kopen ;-). Kleine veranderingen raad ik overigens altijd aan. Pak bijvoorbeeld de fiets naar je werk. Of ga een half uur lopen tijdens je pauze. Pak de trap in plaats van de lift, of maak ieder uur één minuut lang een paar bewegingen. Mocht je hier meer tips over willen, dan raad ik je aan om een vraag te stellen in m’n community.

4. Je denkt te moeilijk over afvallen


Wanneer mensen veel diëten – zonder succes – geprobeerd hebben, kan het nog wel eens zo zijn dat ze het zelfvertrouwen verliezen. Kreten als: “mijn lichaam wil gewoon niet afvallen!”, of: “Ik ben niet gemaakt voor een slank lichaam” zijn dan ook niet schaars.

Terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn, zolang je maar op de juiste dingen focust. Als je er bijvoorbeeld van overtuigd bent dat je niet meer mag snoepen als je af wilt vallen, wordt het een moeilijk verhaal.

Of als je denkt dat je nooit meer alcohol mag drinken omdat je anders niet afvalt, ga je het waarschijnlijk ook niet volhouden. Start eens met het focussen op een negatieve energiebalans, nog even niet gelet op de meest ‘ideale verhouding’ tussen koolhydraten, vetten en eiwitten – voor zover die bestaat.

Laat even ál je vooroordelen over afvallen los, en focus alleen hierop. Op deze manier ga je al merken dat er iets gaat veranderen. Mocht je ergens tegenaan lopen, deel dit dan in m’n community. Je zal dan verder geholpen worden.

Hoe kun je hiermee starten?

Begin bij de basis: een negatieve energiebalans. Zonder een negatieve energiebalans is het praktisch onmogelijk om vet te verliezen. De volgende stap is kijken of je meer Daily

Essentials binnen kunt krijgen, zoals: eiwitten, groenten, fruit en essentiële vetzuren. Als dit fundament er al ligt, schiet je aardig op!

Daarnaast is het van belang dat je solide informatie ontvangt of gaat lezen. Er wordt online een hoop onzin verspreid over afvallen en gezondheid, waardoor de drempel steeds hoger wordt om te veranderen. Merk wel op dat afvallen primair over gedragsverandering gaat, gevoed door de juiste informatie.

5. Je omgeving werkt niet mee


Ja… Je omgeving kan een cruciale rol spelen bij jouw progressie. Intern worden ze ook wel ‘saboteurs’ genoemd.

“Ah, drink gezellig met ons mee!”

“Je wordt nu wel erg mager hoor, gaat het wel goed met je?”

“Eet je nu al weer anders? Hoe lang houd je deze gektes nog vol?”

Altijd leuk, die steun van je omgeving…

Jij bent net lekker bezig om – hopelijk – een nieuwe leefstijl te integreren, krijg je dit te horen. Hoewel het vaak niet slecht bedoeld is vanuit je omgeving, brengt het je niet dichter bij jouw doel. Dat is zonde. Zeker op de momenten dat je wat minder gemotiveerd bent, kan je omgeving nét het laatste zetje geven waardoor je stopt met je nieuw aan te leren leefstijl.

Hoe ga je hier mee om?

Het is al goed om te weten dat dit gaat gebeuren. Op die manier kun je er alvast op gaan anticiperen. Je zou per situatie moeten kijken hoe je het op kunt lossen. Vaak helpt het van tevoren bespreekbaar maken met je directe omgeving een hoop. Zo kunnen ze er rekening mee gaan houden. Loop je ergens tegenaan? Leg je situatie uit in de community!


Vind je dit artikel interessant en denk je dat meer mensen hier wat aan zouden kunnen hebben? Deel dit bericht dan via één van de deelknoppen. Dit wordt zeer gewaardeerd! Wanneer je iets aan dit artikel hebt gehad en/of als je nog vragen hebt omtrent dit onderwerp, lees ik dat graag in de reacties hieronder of in m’n community.

Reactie plaatsen