arrow_drop_up arrow_drop_down

Visceraal vet

Het viscerale vet in het lichaam, is het vet dat zich rondom de organen bevindt. In de volksmond staat visceraal vet ook wel bekend als ‘buikvet’, maar dit begrip klopt niet helemaal. Visceraal vet komt namelijk op meer plekken voor dan alleen in de buikstreek. De organen bevinden zich in de gehele romp van het lichaam. Dit vet dient ter bescherming van deze organen, en is hierdoor noodzakelijk. Bij ieder mens is dit in meer of mindere mate aanwezig. Echter, te veel van dit vet op deze plekken kan voor ernstige gezondheidsrisico’s zorgen. Het is de meest ‘gevaarlijke’ vorm van vet in het lichaam. Met name bij mensen met overgewicht waarbij meer visceraal vet aanwezig is, liggen deze risico’s op de loer. Toch gaat dit niet altijd op. Iemand kan ook slank ogen terwijl de mate van visceraal vet in het lichaam (te) hoog is (‘skinny fat’). Visceraal vet is een ‘actief’ vet. Het is compact, bevat dus een hoge concentratie vetcellen, en het is doorbloed. Het geeft onder andere (hoge concentraties) vetzuren af aan de lever. Deze vetzuren dragen verdere gezondheidsrisico’s met zich mee. Zij kunnen de bloeddruk verhogen en de bloedsuikerspiegel verlagen. Hierdoor verlaagt de (HDL/goede) cholesterolgehalte in het bloed, waardoor het (LDL) slechte cholesterol de overhand krijgt. Tevens bevat visceraal vet hormonen die je insulinegevoeligheid laten afnemen waardoor er een risico ontstaat op hart- en vaatziekten en diabetes (type 2). Ook kan er hierdoor zelfs leververvetting optreden. Ten slotte kunnen door de grote hoeveelheid vet ertussen, de organen in de verdrukking raken waardoor het bloed niet meer goed kan rondstromen en/of stollen. Ten slotte kan het de lage graad inflammaties stimuleren waardoor de ontstekingen in het lichaam chronisch kunnen worden. De gezonde waardes van deze vetmassa dienen zich tussen de 1-12 te bevinden. Dit kan worden gemeten aan de hand van een speciale scan of weegschaal met ingebouwde meetapparatuur. Indien de waardes van het viscerale vet te hoog zijn, kan dit op verschillende manieren worden teruggedrongen. Het afvallen van vet (gewicht) kan hiervoor belangrijk zijn. Dit kan gebeuren door het regelmatig bewegen en sporten. Indien er gewicht dient te worden verloren, wordt hierbij een negatieve energiebalans gehanteerd. Hierbij worden er minder calorieën geconsumeerd dan er worden verbrand. Ook een gezond en gevarieerd voedingspatroon zijn cruciaal. Slaap en stress dienen tevens niet onderschat te worden om de algehele gezondheid optimaal te behouden. Op deze manieren kan het viscerale vet zich weer op de gezonde waardes bevinden.
Reactie plaatsen